טיול בסלובקיה – הרי הטטרה

אל תטעו בין סלובניה וסלובקיה. שתיהן מדינות סלביות שהוקמו לאחר חלוקה. האחת של צ'כוסלובקיה והשניה של יוגוסלביה. מזרח סלובקיה הוא אזור שטרם הפך ליעד תיירותי מבוקש, לכן עדיין מאפשר טיול במחיר נמוך ובאווירה אותנטית ולא מסחרית. הקדמה עדיין לא השיגה את הכפרים הקטנים הזרועים לאורך היערות העצומים, תושביהם עדיין מסבירי פנים לתיירים, והאתרים העתיקים שומרו בסטנדרטים גבוהים וכמו קפאו בזמן. הכבישים והשילוט עדיין דרושים שיפור אבל עם הזמן אני מניחה שגם זה ישתפר. סלובקיה מתאימה מאד לטיולי משפחות, קודם כל המחירים עדיין שפויים וכשנוסעת משפחה שלמה זה חשוב, יש הרבה אתרים המתאימים לילדים מרכבלי הרים למיניהם, מערות מעניינות, רפטיגים שונים ועוד ועוד.

אל סלובקיה הגענו לאחר נסיעה של כשעה וחצי מזאקופנה למלון מדהים !!!! הנמצא בהרי הטטרה הגבוהים לחוף אגם   שטרבסקה – פלסו,  Strbske Pleso, היינו במלון קמפינסקי המפואר –  אל תבהלו מהמחיר – זיכרו כמה עולה לכם צימר הצפון הארץ בסופ"ש……. תקבלו פה מלון ספא מפנק, ארוחת בקר נפלאה, שרות שלא רואים הרבה כמוהו , חדר מרווח מאד, נוף כמו בתמונה  וחוויה נפלאה. ישנו מסלול הליכה נחמד מאד סביב האגם של 45 ד'.

אחת מעיירות התיירות באזור  המומלצות היא סטארי סמוקובץ' (Stary Smokovec) שהגישה ממנה אל ההרים נוחה: מהמקום יוצא רכבל (בתשלום) שמטפס לגובה 1,300 מטר בין היערות והצמחייה העבותה שמתחת להרים, היא תוססת, יש בה מבחר רב של בתי מלון ושרותי תיירות נוספים.

מהמלון יצאנו לטיולי כוכב מקסימים. סלובקיה היא מדינה שכולה יערות עד, עבותים,צבע ירוק משגע ורענן, פרחי בר מכל הסוגים, הרים, פסגות, מערות, נחלים, ואגמים, אתרים עתיקים, טירות מרשימות וערים שהזמן עמד בהן מלכת.P1010613

ביום הראשון נסענו לכיוון  הרי הטטרה הנמוכים לעיר יאסנה  Jasna, הנוף יפהפה, בדרך תגיעו לשתי מערות, עיצרו באתר הראשון – Demanovska Ladova Jaskina, היכנסו לאתר ולכו בשביל הימני התחתון לכיוון מערת נטיפים, המערה יפה מאד אבל הדרך אליה מרהיבה. הולכים לאורך נחל ציורי מאין כמוהו עם צמחיה משגעת, מומלץ מאד מאד.

חיזרו בחזרה, אם יש לכם כול לטיפוס קשה של ברבע שעה תגיעו למערת קרח, נחמד ולא יותר, במערה יש כ – 800 מדרגות חלקן ירידה וחלקן עליה. ההחלטה שלכם. משם נסענו לעיר הדגולה שעברנו בדרך  Liptovsky mikulas, טיילנו מעט במרכז וחזרנו למלון.

ביום השני נסענו לכיוון העיר קושיצ'ה, Kosice,  קושיצה המרתקת היא העיר השנייה בגודלה במדינה אחרי הבירה ברטיסלבה היא שילוב מעניין של היסטוריה עתיקה ותנופת התחדשות,  מיקומה במזרח המדינה הופך אותה לנקודת עוגן טובה לטיול באזור והיא עיר סימפטית במיוחד לתיירים, עיר תוססת במיוחד, מלאה בתי קפה, מסעדות, חנויות ומרכזי קניות חדשים לחלוטין .

ומצד  שני כנסיות בסגנון גותי ובארוק ארבעה בתי כנסת עתיקים שעדיין פעילים בחגים ומוזיאונים.   בשנת 2103, נבחרה קושיצה על ידי האו"ם לבירת התרבות האירופית, ולכן מתקיימים בה מאות אירועים ומופעי רחוב ססגוניים. אנחנו מאד מאד ניהננו בעיר הזו. מומלץ ביותר.

מקוסיצ'ה נסענו בחזרה למלון אך בדרך עצרנו בטירת ספישקי, אחת הטירות הגדולות ביותר באירופה שלמרות ששופצה חלקית עדיין ניכרים בה כל מיקרי ההרס הרבים שפקדו אותה.

משם המשכנו ועצרנו בעיר פרשוב, Presov, עיר נחמדה מאד עם מרכז ששוקם יפה אבל שבניגוד לקוסיצ'ה, הזמן ממש עמד שם מלכת ויש הרגשה חזקה של שנות ה – 50. החנויות, האנשים, כל ההתנהלות, היה מעניין מאד. בפרשוב ישנם שלושה בתי קברות יהודיים, בית מידרש בית ספר יהודי, בית כנסת גדול ופעיל. כל האזור היהודי נמצא בסמוך לכיכר הראשית.

ביום השלישי נסענו לכיוון "גן העדן הסלובקי".  כדי לטייל בשמורה תגיעו לעיירה סינגוב  Cingov . השמורה הסלובקית קיבלה את שמה בזכות היערות, הנהרות ונקיקי הסלע העמוקים והארוכים שנחלים עם מים זכים יורדים בהם. הגבהים לא דרמטיים – בין 500 מטר בעמקים לכ-1,500 מטר בפסגות, אבל נקיקי הסלע צרים, עמוקים ותלולים. ברבים מהם סומנו שבילי הליכה – רשת מסודרת, שמסומנת בגוונים שונים. בגלל רוחבם הצר של הנקיקים ובגלל הצורך להיעזר לפעמים בסולמות תלוי איזה מסלול בחרתם.

אחת מתופעות הטבע המעניינות ביותר היא מערת הקרח דובשינסקה הנמצאת בשמורת "גן העדן הסלובקי", והיא אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. פתח המערה גבוה מהמערה עצמה, ולכן האוויר הקר שנלכד בה שומר על טמפרטורה של מתחת לאפס גם בימי הקיץ החמים. שכבות על גבי שכבות של קרח, שחלקו בן 5,000 שנה, מעטרות את המערה שצורתה משתנה כל הזמן עם היווצרות זקיפי ונטיפי קרח ענקיים ומרשימים, ואת נהרות הקרח הקפואים בה. העליה גם לפה לא קלה כחצי שעה של טיפוס לא קל.

בדרך חזרה עצרנו בעיר לבוצ'ה, עיר קטנה ומרשימה פחות מקוסיצ'ה אבל נחמדה לעצירה קלה. יש בה כיכר יפה, בכיכר תיראו את בנין העיריה המרשים ואת הכנסיה עם המזבח הגדול בעולם ועם גילופים מרהיבים. שימו לב, לכנסיה הזו יש שעות פתיחה.  שהוקמה בשנת 1249. העיר העתיקה מוקפת בחומה מימי הביניים.

ביום הרביעי בבוקר עזבנו את סלובקיה היפה בחזרה לכיוון קרקוב.

מסעדות

אנחנו אכלנו במסעדה ליד המלון, מסעדת ציידים מקומית, אוטנטית עם אוכל נפלא ומחירים זולים במיוחד. המסעדה נמצאת באגם,  Koliba patria, בין המלון בו התאכסנו למלון Ptria. כמו כן ישנם מסעדות בכפר עצמו טובות מאד עם אוכל מקומי.